Thursday, 16 February 2012
(फाल्गुन कृष्ण नवमी, वि.सं.-२०६८, गुरुवार)
(गत ब्लागसे आगेका)
सेवा ही जीवन का सार सर्वस्व
सभी के प्रति सद्भाव यह सेवा है, यथाशक्ति सहयोग यह सेवा है । इस दृष्टि से जो व्यक्ति हृदय में सद्भाव रखता है, वह तो इतनी बड़ी सेवा करता है कि हम आपको क्या बतावें । अगर किसी पंगु को देखकर हृदय में यह भाव उदय होता है कि इस बेचारे से चला नहीं जाता । लाओ इसे वहाँ पहुँचा दें, तो आपमें उदारता की जागृति होती है कि नहीं ? तो सेवा तो हर आदमी कर सकता है।
लेकिन दुःख की बात तो यह है कि कुछ लोग सोचते हैं कि पैसा खर्च कर दो तो सेवा हो गई । कुछ लोग समझते हैं कि शरीर से कार्य कर दो तो सेवा हो गई । कर्म में और सेवा में भेद है । कर्म अपने सुख की भावना से प्रेरित होकर किया जाता है और सेवा परहित की दृष्टि से की जाती है । तो जो सभी का हित चाहता है वह सेवा कर सकता है । जो अपना सुख चाहता है कि घर छोड़ दो, वन में चले जाओ, भिक्षा माँग कर खाओ और भिक्षा सुविधा से मिल गई तो बड़ा सुख मालूम होता है, नहीं मिली तो दुःख मालूम होता है । इसने सेवा की क्या ? इससे तो शरीर की सेवा भी नहीं बनी, मन की सेवा भी नहीं बनी, प्राणों की सेवा भी नहीं बनी ।
-(शेष आगेके ब्लागमें) 'साधन त्रिवेणी' पुस्तक से, (Page No. 29) ।
Service: The only quintessence of life
(Continuance from the last blog-post)
It is service to cherish goodwill for all and offer co-operation according to capacity. I am unable to point out to you the extent of greatness of service done by the individual who cherishes goodwill in his heart. If a lame, helpless fellow unable to walk comes across and empathy to the effect of feeling to reach him there, to safe resort rises in the heart, is not it awakening of generosity in you? This is reaching out of the heart to serve, to extend the helping the helping hand. It is clear, then, that service is the dimension of sadhana, the spiritual path every man can embark upon.
But what is painful to notice is how some people opine that spending money becomes equivalent to service? Some people misunderstand that labor put in work amounts to service. There is a marked difference between work and service. Work is performed with motivated concern for personal pleasure and comfort whereas service is rendered with concern for well-being of the other. He who wants the welfare of all is eligible to offer service. On the other hand is he who seeks personal joy by formal abnegation of home and hearth, goes a recluse to the forest, lives on alms, enjoys himself greatly when alms are received conveniently and repines in sorrow when not available? Does such willful renunciation measure up to any service? This amounts not even to service of the body, nor to the service of the mind, not even to the vital breath of the being.
-(Remaining in the next blog) From the book 'Ascent Triconfluent', (Page No. 36)