Thursday, 02 February 2012
(माघ शुक्ल दशमी, वि.सं.-२०६८, गुरुवार)
(गत ब्लागसे आगेका)
हमारी आवश्यकता
देहाभिमानी जो होता है, वह अपनी रूचि के विरुद्ध बात सुन नहीं सकता । हम आपको क्या बताएँ, जिन लोगों ने भिक्षा माँग कर खाया है उन भिक्षा माँगनेवालों को ऐसे-ऐसे कटु शब्द सुनने को मिलते हैं कि जिसकी हद नहीं । तो उन विरक्त महात्माओं को क्रोध क्यों नहीं होता, क्षोभ क्यों नहीं होता?
तो मैं आपसे यह निवेदन कर रहा था कि इस घटना को सुनकर मेरे मन पर यह प्रभाव पड़ा कि बेचारा साधक ऐसा अनुभव क्यों करता है ? देखो, मानव-सेवा-संघ की साधन-प्रणाली में दुःख का मूल भूल है । अगर हमारी भूल नहीं है तो हमारे जीवन में दुःख हो ही नहीं सकता । जैसे कि यह भूल थी कि 'माताजी' कहने से बिगड़ गईं और साढ़े तीन हाथ की शरीर बन गई और साधक की भूल थी कि 'नौकर' कहने से बिगड़ गए और साढ़े तीन हाथ के शरीर बन गए ।
तो मैं आपसे बड़ी विनम्रता के साथ निवेदन करना चाहता हूँ कि साधक के सामने देहाभिमान-रहित होने का पहला प्रश्न है। आप किसी काल में देह नहीं हैं । मानते हैं तब भी नहीं हैं और नहीं मानेंगे तब भी नहीं है । पहले भी नहीं थे, आगे भी नहीं रहेंगे। यह तो देहका हमने जो अभिमान कर लिया है, इसलिए साधक के सामने पहली समस्या है कि हम देहाभिमान से रहित हो जाएँ।
-(शेष आगेके ब्लागमें) 'साधन त्रिवेणी' पुस्तक से, (Page No. 19-20) ।
Our urgent need
(Continuance from the last blog-post)
This vanity of the body, born of the delusion that ‘I am the body’ makes one deaf to facts antagonistic to one’s personal inclination. I can’t point out to you the extent of biting words, inordinately vitriolic, which those who have renounced and live on begging have to bear. How do those Mahatmas remain unruffled in the face of bitter words of anger and fury of vitriolic words?
On the other hand, in cases of happenings with the two sadhakas, they were ruffled by perturbations. My mind was led into reflection on the cause of it. Look, according to the system of sadhana of Manav-Sewa-Sangh, careless unconcern or omission as inattention is the root of suffering. If there is no lapse of attention, there can’t be any suffering at all in our life. For example, it was heedlessness of the woman to lose temper on being called ‘Mataji’ identifying herself with the body of three and half hand’s of measure. Likewise, it was inattention of the sadhaka to fly into rage when called servant becoming just a body of three and half hands.
So that I want to submit to you in utter humility that the first question before the sadhaka is to get rid of conceit of the body. You are not the body in any dimension of time, irrespective of your belief or disbelief in the truth of it. Never previously in the earliest past, were you the body nor will you ever become one in the future. It is because we have stirred up self-pride in identity with the body that the first problem before the sadhaka is to get rid of the vanity of “I am the body.”
-(Remaining in the next blog) From the book 'Ascent Triconfluent', (Page No. 28-29)