Tuesday, 14 February 2012
(फाल्गुन कृष्ण सप्तमी, वि.सं.-२०६८, मंगलवार)
(गत ब्लागसे आगेका)
सेवा ही जीवन का सार सर्वस्व
हमसे गलती क्या होती है ? हम सुख-दुःख को साधन-सामग्री नहीं मानते, जीवन मान लेते हैं। मानवीय प्रवृति के अनुसार, प्राकृतिक विधान के अनुसार, सुख-दुःख साधन-सामग्री है । अगर यह सत्य हमें जँच जाए, रुच जाए, पसन्द आ जाए, तो जो जीवन, सुख के सदुपयोग से मिल सकता है, वही जीवन दुःख के सदुपयोग से भी मिल सकता है । तो हमें सुख-दुःख में समता प्राप्त हो सकती है कि नहीं ? सुख-दुःख के द्वारा हम सुख-दुःख से अतीत, अविनाशी, स्वाधीन रसरूप चिन्मय जीवन को प्राप्त कर सकते हैं कि नहीं ?
यह आस्था की दृढ़ता कि हम सुख-दुःख से अतीत, अविनाशी, स्वाधीन, चिन्मय जीवन को प्राप्त कर सकते हैं, बड़े काम की चीज है । यह आस्था बड़े काम की चीज है । अगर हमें आज यह निर्भरता प्राप्त हो जाय, कि हम यह स्वीकार करें कि यह जीवन का सत्य है कि सुख-दुःख के सदुपयोग से अविनाशी, स्वाधीन, रसरूप, चिन्मय जीवन की प्राप्ति होती है, उसकी माँग जीवन में भर लें । अविनाशी जीवन की माँग जीवन में नहीं है क्या ? (श्रोता का उत्तर - है) स्वाधीन जीवन की माँग है । रसरूप जीवन की माँग है । जिसकी माँग होती है, उसकी स्वतन्त्र सत्ता होती है । सुख की माँग नहीं है; सुख की तो रूचि है ।
-(शेष आगेके ब्लागमें) 'साधन त्रिवेणी' पुस्तक से, (Page No. 28) ।
Service: The only quintessence of life
(Continuance from the last blog-post)
What is the wrong we are exposed to in this dualism of joy and sorrow? Instead of utilizing them as material for sadhana, we are misled into taking them as stuff of life itself. On the other hand joy and sorrow are implements of sadhana in accordance with human nature or the dispensation of nature. If it is cognized to be true, interesting, agreeable and even endearing, it should be taken for granted that the same life is attained either by putting joy or sorrow to good use. Can’t we then attain to equanimity of even-mindedness between joy and sorrow? Can’t we obtain the aspired life, immortal, free, blissful, of pure awareness beyond joy and sorrow by means of them?
This resolute firmness of faith that I can obtain life which is free, immortal, of pure awareness, transcending the duality of joy and sorrow, is an input of great utility. This faith is of high usefulness. If we acquire this reliance of faith today accepting the truth of life that immortal, free, blissful life of pure awareness is attained by utilizing joy and sorrow, we should get replenished with the aspiration of it. Is there no demand for immortality in life? The audience replies with ‘yes, there is’. There is compelling need for freedom, an innate demand for ecstatic bliss. That which evokes compelling aspiration must have an absolute, independent existence. There is no aspiration for joy; we have only an inclination to indulge in it.
-(Remaining in the next blog) From the book 'Ascent Triconfluent', (Page No. 34)