Tuesday, 7 February 2012

॥ हरि: शरणम्‌ !॥ (Read in English below Hindi post)

Tuesday, 07 February 2012
(माघ शुक्ल पूर्णिमा, वि.सं.-२०६८, मंगलवार)

(गत ब्लागसे आगेका)
सेवा ही जीवन का सार सर्वस्व

        मन से, वाणी से, कर्म से, बुराई-रहित होना अनिवार्य है । क्योंकि हम चाहते हैं कि कोई हमारे साथ बुराई न करे। ज्ञान-विरोधी कर्म का त्याग अत्यन्त आवश्यक है। यह सत्संग है । इसका फल क्या होगा ? हम धर्मात्मा हो जाएँगे; कर्तव्यपरायणता आ जाएगी । ऐसे ही ज्ञान विरोधी-विश्वास का त्याग सत्य है । ज्ञान-विरोधी विश्वास का त्याग करते ही प्रभु-विश्वास का उदय होगा । ज्ञान-विरोधी सम्बन्ध का त्याग करते ही वास्तविक सम्बन्ध जिसके साथ है उसकी जानकारी होगी ।

        अतः हमें क्या नहीं करना चाहिए, इस बात को ठीक-ठीक अनुभव करने से, हम धर्मात्मा हो सकते हैं, ज्ञान-विरोधी सम्बन्ध के त्याग से जीवन-मुक्त हो सकते हैं और ज्ञान-विरोधी विश्वास के त्याग से भक्त हो सकते हैं । तो मानवमात्र धर्मात्मा होने में, जीवन-मुक्त होने में और भगवत्-भक्त होने में सर्वदा स्वाधीन है - यह जीवन का सत्य है । इस दृष्टि से सत्य को स्वीकार करना साधक का स्वधर्म है; परम पुरुषार्थ है । 

-(शेष आगेके ब्लागमें) 'साधन त्रिवेणी' पुस्तक से, (Page No. 23-24) । 

Service: The only quintessence of life

(Continuance from the last blog-post)

        Getting rid of evil from mind, speech and action is compulsory. This emerges from the native insight that none should do evil to us. Abnegation of deed opposed to wisdom is highly essential. This is Satsang. What will be its follow-up? We shall become religious and dutiful. Accordingly, forgoing faith in conflict with the light of wisdom is a truth of life. Faith in God will emerge as soon as the faith opposed to wisdom is given up. Similarly we wake up to the awareness of our real relation as soon as we renounce relationship antithetical to insight of wisdom.

        Thus, we can be transformed into a religious soul by realizing exactly what is unworthy of doing. We can be enlightened by renouncing attachment opposed to light of wisdom and evolve to a devotee of God by refusing to admit faith in conflict with inner light. It emerges, therefore, that every human being is absolutely free to become religious, enlightened and a devotee of God. This is truth of life. Viewed in this light, acceptance of truth of life is sadhaka’s own religion, the supreme object for his self-exertion.

-(Remaining in the next blog) From the book 'Ascent Triconfluent', (Page No. 31-32)  

Monday, 6 February 2012

॥ हरि: शरणम्‌ !॥ (Read in English below Hindi post)

Monday, 06 February 2012
(माघ शुक्ल चतुर्दशी, वि.सं.-२०६८, सोमवार)


सेवा ही जीवन का सार सर्वस्व

        जिसका नाश नहीं होता उसकी उत्पत्ति भी नहीं होती । नाश किसका नहीं होता ? जिसकी उत्पत्ति नहीं होती । जिसे उत्पत्ति का ज्ञान है उसकी उत्पत्ति नहीं होती । जिसे उत्पत्ति का बोध है वह अनुत्पन्न हुआ है । वह अविनाशी तत्व अनुत्पन्न है । उसी अनुत्पन्न और अविनाशी तत्व से आत्मीय सम्बन्ध स्वीकार करना अथवा उससे एकता अनुभव करना ही सत्संग है । वैसे देखा जाय तो मन, वाणी, कर्म से बुराई-रहित होना भी सत्संग है। अचाह होना भी सत्संग है । अकिंचन होना भी सत्संग है ।

        यह सत्य है कि व्यक्तिगत कुछ नहीं है, यह सत्य है कि सभी कामनाएँ पूरी नहीं होतीं, यह सत्य है कि जो सभी का है, जो सदैव है, जो सर्वत्र है, वही सत् है । तो आस्था और धर्म के आधार पर सत् की चर्चा चलती है, जो जाना जाता है वह ज्ञान नहीं कहलाता । जिससे जाना है वही ज्ञान है । इस सब का ज्ञाता कौन है ? 

        उत्पत्ति-विनाश का क्रम चल रहा है । सृष्टि की स्थिति नहीं है, केवल उत्पत्ति-विनाश का ही क्रम है । इस बात का बोध जिसके द्वारा होता है, वह बोध रूप सत्य है । अब हम इस सत्य को स्वीकार करें ज्ञान के आधार पर अथवा आस्था, श्रद्धा, विश्वास के आधार पर - उसका नाम सत्संग है ।

-(शेष आगेके ब्लागमें) 'साधन त्रिवेणी' पुस्तक से, (Page No. 23) । 

Service: The only quintessence of life

        He who is deathless exists also without origination. Who is deathless? He who is ever unborn. He who has awareness of origination is not subjected to birth. He who has cognizance of the origin, the genesis, has become and remains the unborn. That indestructible core of being is the unborn. Accepting intimate kinship with that unborn and immortal being or realizing oneness with that alone is Satsang. Viewed alternatively, clearing away all evils from the mind, speech and action are also Satsang. To become desireless too is Satsang. To realize that nothing is mine, noting belongs to me, is also Satsang.

        It is a truth that there is nothing personal at all, that all desires are not fulfilled and that alone is true which pertains to all is eternally now and everywhere. Therefore discourse on the true goes on the foundation of faith and religion; that which is known as the content of the mind is not enlightenment. It is only by virtue of intuitive light of wisdom that knowledge as content of the mind is acquired. Who is really the witness with awareness of all this?

        The process of birth-dissolution goes on. There is no balance of stability in creation, no poise of equilibrium; it is just a process of birth-death. It is the mode of true wisdom by which this fact of the creation is apprehended in awareness. Accept or realize this truth of creation either through inward awareness or innate faith – it is called Satsang.

-(Remaining in the next blog) From the book 'Ascent Triconfluent', (Page No. 31)  

Sunday, 5 February 2012

॥ हरि: शरणम्‌ !॥ (Read in English below Hindi post)

Sunday, 05 February 2012
(माघ शुक्ल त्रयोदशी, वि.सं.-२०६८, रविवार)

(गत ब्लागसे आगेका)
हमारी आवश्यकता

        अगर इस सत्य को आप स्वीकार कर सकते हैं कि इस सृष्टि का प्रकाशक और आधार एक है तो इस प्रकाशक ने तो कभी कहा नहीं कि सृष्टि मेरी है । और आप सोचते हैं, तन मेरा है, मन मेरा है, प्राण मेरे हैं, मैं योग्य हूँ, योग्यता मेरी है, सामर्थ्य मेरी है । जो लोग मिली हुई वस्तु को अपनी मान लेते हैं; हम क्या बतावें, बेईमानों में तो पहला नाम है ही उनका, वे चोर भी हैं ।

         सबसे बड़ा चोर दुनिया में वही है, बेईमान वही है जो मिली हुई वस्तु को अपनी मल्कियत मान लेता है । मेरे पास इतना रुपया जमा है, मैं चाहूँगा सो देख लूँगा । अरे भैया, रूपयेके अधीन होकर तुम शान्ति का सुख लेते हो, बलके अधीन होकर तुम मुक्तिका सुख लेते हो, योग्यता के अधीन होकर तुम भक्ति का सुख लेते हो । यह भ्रम है, यह चोरी है, यह बेईमानी है ।

        मैं यह जीवन का सत्य आपसे निवेदन कर रहा हूँ, मैं किसी व्यक्ति से कुछ नहीं कह रहा हूँ । इसलिए मैं आपसे यह निवेदन करना चाहता था कि यदि आज आपके सामने देहाभिमान-रहित होने का प्रश्न नहीं है तो भाई कब होगा ? कालान्तर में यह नहीं होगा, धीरे-धीरे यह नहीं होगा । 

        अगर देहाभिमान-रहित होने का प्रश्न है, तो जिस वक्त आपको पता चल गया कि देहाभिमान के कारण मुझको क्षोभ होता है, मुझको क्रोध आता है, मुझमें कामनाओं का जन्म होता है तो उसी समय आपको सजग होकर सावधानीपूर्वक जीवन का पहला प्रश्न होना चाहिए कि जबतक देहाभिमान का नाश नहीं करूँगा तबतक चैन से नहीं रहूँगा । पूरी अभिलाषा देहाभिमान के नाश की होनी चाहिए ।

- 'साधन त्रिवेणी' पुस्तक से, (Page No. 21-22) । 

Our urgent need

(Continuance from the last blog-post)

        You can have faith and accept that the luminescent source and foundation of creation is the one spirit-power even if he has never proclaimed that the creation is his. You opine instead that the body, mind, the pranas, the vital forces, belong to you; you are able; ability and capacity are your own. Those who personalize and misappropriate the given object as their own – what should I predicate – theirs is the first name among the dishonest, they are also thieves. 

        The biggest thief, the most dishonest in the world is he who misapprehends the given object as his private estate. “I have such a big deposit of money, I can see through what I want to happen”. So the process of increase of ego gets stirred up in them. Oh brother! You enjoy the pleasure of peace from subjection to money, the pleasure of freedom from subjection to might and pleasure of devotion from subjection to ability. This is delusion, theft and dishonesty.

        I am urging on you the truth of life; I am not blaming anything on any individual in particular. If you don’t realize the urgency of emancipation from vanity of the body, today, when it will become your compelling need, the only problem before you, crying for solution? It won’t assume urgency in future, slowly, at some alternative time. 

        As soon as you diagnose and pinpoint that vexation is caused to you by self-conceit, anger flames up in you, desires arise and multiply because of it, you should wake up to alertness and resolve carefully to let it become the prime question of your life not to rest so long as identity with, or vanity of the body is not demolished. The yearning for demolition of conceit of the body should be total, complete. 

- From the book 'Ascent Triconfluent', (Page No. 30)  

Saturday, 4 February 2012

॥ हरि: शरणम्‌ !॥ (Read in English below Hindi post)

Saturday, 04 February 2012
(माघ शुक्ल द्वादशी, वि.सं.-२०६८, शनिवार)

(गत ब्लागसे आगेका)
हमारी आवश्यकता

        कोई काम करने मात्र से कोई मालिक नहीं हो जाता । और काम करने मात्र से कोई नौकर नहीं हो जाता। मालिक सृष्टि का एक है, वह व्यक्ति नहीं है । और भैया जो कुछ भी चाहता है, जरा गम्भीरता से सोचना, बुरा मत मानना कोई भाई, जो कुछ भी चाहता है वह नौकर तो है ही । नौकर में और मालिक में फर्क क्या है ? यही फर्क है कि जो मालिक होता है, वह की हुई सेवा के बदले में कुछ चाहता नहीं । और नौकर जो है, वह की हुई सेवा के बदले में अपनी मार्केटिंग वैल्यू बताता है कि मुझे यह दोगे तो मैं ऐसा करूँगा। तो जो अचाह नहीं है वही नौकर है । चाहे में हूँ, चाहे कोई हो । 

        जो परमात्मा को सृष्टि का मालिक मानता है, वह देहाभिमानी नहीं है । तो मैं आपसे यह पूछना चाहता हूँ कि आपको जो वस्तु मिली है, जो योग्यता मिली है, जो सामर्थ्य मिली है वह किसी की दी हुई है या आपकी उपार्जित है? दी हुई है, तो जिसकी दी हुई है वह मालिक है कि आप मालिक है? मालिक सृष्टि का एक है, दो नहीं हो सकते क्योंकि सृष्टि एक है ।

-(शेष आगेके ब्लागमें) 'साधन त्रिवेणी' पुस्तक से, (Page No. 21) । 

Our urgent need

(Continuance from the last blog-post)

        None becomes owner, master or servant merely by performing work. The master of creation is one, only one; he is not an individual. And, brother, he who wants anything - think a bit seriously, don’t take ill of it – he who wants anything is definitely the servant. What is the difference between the servant and the master? The only difference is that he, the master, doesn’t want anything in lieu of the service rendered whereas the servant is characterized by pointing out the price of the kind of the service performed. It is clear, then, that he who is not desireless is the servant whether anyone else or I. 

        He who has placed his faith in the supreme spirit as the master of creation is not subject to conceit of the body. I want to ask if the object, ability and power are given away to you by someone or are earned by yourself. If these are given, who is the master – he who has given away or yourself? The master of creation is one; he can’t be two because the creation is a single entity in wholeness.

-(Remaining in the next blog) From the book 'Ascent Triconfluent', (Page No. 29-30) 

Friday, 3 February 2012

॥ हरि: शरणम्‌ !॥ (Read in English below Hindi post)

Friday, 03 February 2012
(माघ शुक्ल जया एकादसी, वि.सं.-२०६८, शुक्रवार)

(गत ब्लागसे आगेका)
हमारी आवश्यकता

        देहाभिमान से रहित होने का उपाय है - सम्मान और अपमान का सदुपयोग। अगर मैं उन साधक की जगह होता तो कहता कि अच्छा माताजी, आपने बता दिया । आपका नाम पूछूँगा तो आपका नाम लिया करूँगा, आप मुझको क्षमा करें । और क्षुभित बिल्कुल न होता । मैं तो कहता हूँ कि यह लोगों का भ्रम है कि जो माता, बहन और बेटी कहने से एतराज करें । यह भ्रम है ।

        उस साधक से यह कहना चाहता हूँ कि अगर तुमसे किसी ने नौकर कह दिया तो तुम नौकर थे क्या ? किसी करोड़पति को कोई कंगाल कह दे तो वह हँसेगा कि क्रोध करेगा । कोई करोड़पति सम्पत्ति-शाली हो और कोई उससे कह दे कि तुम कंगाल हो तो वह हँसेगा कि यह जानता नहीं है; अबोध है । तो अबोध की बात का प्रभाव अपनेपर  होना, यह साधक का धर्म तो नहीं है । और इसका कारण क्या है ? कभी हमसे आकर व्यक्तिगत सत्संग करते नहीं । खुद जानते नहीं और सुनते हैं नहीं ।

-(शेष आगेके ब्लागमें) 'साधन त्रिवेणी' पुस्तक से, (Page No. 20-21) । 

Our urgent need

(Continuance from the last blog-post)

        The measure for getting rid of vanity of the body is putting honor and insult to good use. Had I been in place of the sadhaka with the angry woman I would have responded saying, “Good, Mataji”, you corrected me. Whenever I have to ask, I will call your name; I beg to be excused. I would have remained absolutely unperturbed. Let me affirm that it is a misunderstanding of the people to protest against being called mother, sister and daughter. It is an utter misapprehension. 

        I want to offer a counsel to that sadhaka also who flew into rage on being named ‘servant’. Were you actually a servant if someone called you so? If someone a millionaire is addressed ‘indigent’, will he laugh or get into rage? If someone calls the affluent millionaire a needy, poor person, he will laugh it away because the man doesn’t know, he is ignorant. And it’s not the inner disposition of a sadhaka to be affected by the comment of the ignorant. What cause the fire of angry reaction, then? You never come to me for interactive Satsang. You neither know on your own nor listen to the call of the saint.

-(Remaining in the next blog) From the book 'Ascent Triconfluent', (Page No. 29) 

Thursday, 2 February 2012

॥ हरि: शरणम्‌ !॥ (Read in English below Hindi post)

Thursday, 02 February 2012
(माघ शुक्ल दशमी, वि.सं.-२०६८, गुरुवार)

(गत ब्लागसे आगेका)
हमारी आवश्यकता

        देहाभिमानी जो होता है, वह अपनी रूचि के विरुद्ध बात सुन नहीं सकता । हम आपको क्या बताएँ, जिन लोगों ने भिक्षा माँग कर खाया है उन भिक्षा माँगनेवालों को ऐसे-ऐसे कटु शब्द सुनने को मिलते हैं कि जिसकी हद नहीं । तो उन विरक्त महात्माओं को क्रोध क्यों नहीं होता, क्षोभ क्यों नहीं होता? 

        तो मैं आपसे यह निवेदन कर रहा था कि इस घटना को सुनकर मेरे मन पर यह प्रभाव पड़ा कि बेचारा साधक ऐसा अनुभव क्यों करता है ? देखो, मानव-सेवा-संघ की साधन-प्रणाली में दुःख का मूल भूल है । अगर हमारी भूल नहीं है तो हमारे जीवन में दुःख हो ही नहीं सकता । जैसे कि यह भूल थी कि 'माताजी' कहने से बिगड़ गईं और साढ़े तीन हाथ की शरीर बन गई और साधक की भूल थी कि 'नौकर' कहने से बिगड़ गए और साढ़े तीन हाथ के शरीर बन गए ।

        तो मैं आपसे बड़ी विनम्रता के साथ निवेदन करना चाहता हूँ कि साधक के सामने देहाभिमान-रहित होने का पहला प्रश्न है। आप किसी काल में देह नहीं हैं । मानते हैं तब भी नहीं हैं और नहीं मानेंगे तब भी नहीं है । पहले भी नहीं थे, आगे भी नहीं रहेंगे। यह तो देहका हमने जो अभिमान कर लिया है, इसलिए साधक के सामने पहली समस्या है कि हम देहाभिमान से रहित हो जाएँ।

-(शेष आगेके ब्लागमें) 'साधन त्रिवेणी' पुस्तक से, (Page No. 19-20) । 

Our urgent need

(Continuance from the last blog-post)

        This vanity of the body, born of the delusion that ‘I am the body’ makes one deaf to facts antagonistic to one’s personal inclination. I can’t point out to you the extent of biting words, inordinately vitriolic, which those who have renounced and live on begging have to bear. How do those Mahatmas remain unruffled in the face of bitter words of anger and fury of vitriolic words?

        On the other hand, in cases of happenings with the two sadhakas, they were ruffled by perturbations. My mind was led into reflection on the cause of it. Look, according to the system of sadhana of Manav-Sewa-Sangh, careless unconcern or omission as inattention is the root of suffering. If there is no lapse of attention, there can’t be any suffering at all in our life. For example, it was heedlessness of the woman to lose temper on being called ‘Mataji’ identifying herself with the body of three and half hand’s of measure. Likewise, it was inattention of the sadhaka to fly into rage when called servant becoming just a body of three and half hands.

So that I want to submit to you in utter humility that the first question before the sadhaka is to get rid of conceit of the body. You are not the body in any dimension of time, irrespective of your belief or disbelief in the truth of it. Never previously in the earliest past, were you the body nor will you ever become one in the future. It is because we have stirred up self-pride in identity with the body that the first problem before the sadhaka is to get rid of the vanity of “I am the body.” 

-(Remaining in the next blog) From the book 'Ascent Triconfluent', (Page No. 28-29) 

Wednesday, 1 February 2012

॥ हरि: शरणम्‌ !॥ (Read in English below Hindi post)

Wednesday, 01 February 2012
(माघ शुक्ल नवमी, वि.सं.-२०६८, बुधवार)

(गत ब्लागसे आगेका)
हमारी आवश्यकता

        आज हमको एक घटना सुनने को मिली कि किसी साधक ने किसी साधिका से माताजी कह दिया तो वह नाराज हो गई - "तुमने मुझे माताजी क्यों कह दिया, नाम क्यों नहीं लिया ।" मैं आपसे निवेदन करता हूँ हमने अपने बचपन में धर्मात्माओं से सुना था कि अपने बराबरवाली माँ हो सकती है, बड़ी माँ हो सकती है, छोटी बहन हो सकती है । तो हमें तो बगैर पढ़े-लिखों की बात मालूम थी कि अपरचित स्त्रियों के साथ इसी भावना से व्यहार किया जा सकता है ।

        ऐसे ही एक साधक को किसी ने नौकर कह दिया, जैसा मैंने सुना । मैं आपसे यह निवेदन करना चाहता हूँ कि जो यह समझते हैं कि साधक एक नौकर है, उनकी बड़ी भारी भूल है। मानव-सेवा-संघ के अनुसार मानव-सेवा-संघ साधकों का संघ है। साधक यहाँ का मालिक है चाहे एक दिन के लिए आया हो, चाहे हजार दिन के लिए आया हो, चाहे वर्षों से काम करता हो, चाहे आज काम आरम्भ किया हो ।

        साधक माने मानव-सेवा-संघ का मालिक क्योंकि यह साधकों का संघ है, किसी व्यक्ति का तो है नहीं । तो साधक को नौकर कहने से, हमने सुना कि उस साधक को बड़ा कष्ट हो गया। उनको 'माताजी' सुनने से कष्ट हो गया और इन्हें 'नौकर' सुनने से कष्ट हो गया । मैं आपसे यह निवेदन करना चाहता हूँ कि इस कष्ट का कारण क्या है ? देहाभिमान के सिवाय कोई और कारण है क्या ?

-(शेष आगेके ब्लागमें) 'साधन त्रिवेणी' पुस्तक से, (Page No. 19) । 

Our urgent need

(Continuance from the last blog-post)

        Today I happened to hear of an incident with a woman aspirant who was angered at being addressed ‘Mataji’ by a sadhaka. She blurted out with acerbity, “Why did you call me ‘Mataji’ instead of calling my name?” I submit to you that we heard from religious beings during our childhood of this as right etiquette of address as Mataji, elder Mataji or younger sister when regarded as equal to us. We knew of this even from the illiterate as proper manner with opposite feeling to unacquainted woman.

        In a similar case a sadhaka was called ‘servant’ by someone else, as I heard of it. I have to submit to you that it is a serious blunder to disregard the sadhaka as if he were servant. Manav-Sewa-Sangh is established with the vision to be an association of sadhakas, the spiritual aspirants. The sadhaka is the owner, the master here, whether visitor for one day or coming here for thousand days, whether working here already for years or joining work just today. 

        The sadhak means the owner of Manav-Sewa-Sangh simply because it is an association of sadhakas not of any individuals whatever. I heard that the above-mentioned sadhaka was deeply hurt by being called ‘servant’. The lady was pained by the address of ‘Mataji’ and this sadhaka by the appellation of ‘servant’. I was to point out to you the genesis of this agony. Is there any reason other than the vanity of the body?

-(Remaining in the next blog) From the book 'Ascent Triconfluent', (Page No. 28)