Saturday 21 January 2012

॥ हरि: शरणम्‌ !॥

Saturday, 21 January 2012
(माघ कृष्ण त्रयोदशी, वि.सं.-२०६८, शनिवार)

(गत ब्लागसे आगेका)
जीवन का सत्य

        अपने में सन्तुष्ट हुए बिना भगवान् बुद्ध का 'निर्वाण' सिद्ध नहीं होगा, शंकराचार्य का 'निजानन्द' सिद्ध नहीं होगा और चैतन्य महाप्रभु का प्रेम सिद्ध नहीं होगा । ये तीनों सत्य तभी सिद्ध होंगे, जब हम अपने को अपने में सन्तुष्ट पायेंगे । और अपने को अपने में तभी सन्तुष्ट पायेंगे जब आप संसार के सम्बन्ध से मुक्त हो जाएँगे ।

        संसार के सम्बन्ध से तभी मुक्त होंगे जब आप बुराई-रहित होकर भलाई के फल और अभिमान को छोड़ देंगे । यह वास्तव में सम्पूर्ण जीवन की साधना का क्रम आपकी सेवा में निवेदन किया।

        अब आप दूसरी दृष्टि से सोचिए, कि आप बुराई-रहित होना तो चाहते हैं, पर हो नहीं पाते । या भलाई का अभिमान और फल छोड़ना तो चाहते हैं, पर छोड़ नहीं पाते । यानि जो चाहते हैं सो कर नहीं पाते । इसका परिणाम क्या होना चाहिए ? इसका परिणाम यह होना चाहिए कि हम भले ही कर न पायें परन्तु जीवन की जो माँग है, उससे निराश तो न हो जाएँ ।

        यदि हम निराश नहीं होंगे और अपने द्वारा करने में अपने को असमर्थ पायेंगे तब अपने आप एक वेदना जाग्रत होगी । यह वेदना ईश्वरवादी की प्रार्थना है, यह वेदना अध्यात्मवादी की साधना है और यह वेदना भौतिकवादी की उदारता है, करुणा है। तो यह वेदना जाग्रत होनी चाहिए । कौन-सी वेदना ? अपने लक्ष्य को प्राप्त न कर पाने की वेदना, अपनी निर्बलता का अनुभव करने पर जो वेदना होती है वह वेदना तो जाग्रत होनी चाहिए ।  

-(शेष आगेके ब्लागमें) 'साधन त्रिवेणी' पुस्तक से, (Page No. 11) । 

Truth of life

(Continuance from the last blog-post)

        Stating in a layman's way the Buddhistic 'Nirvana' means an enduring state of bliss in which there is no suffering or desire and no sense of self. This 'Nirvana' of the Buddha can't be realized experience without inner contentment, without being cheerfully serene within oneself. The self-bliss of Shankaracharya couldn't have been his proven experience without self-content of the inward being is serenity. The exemplary Divine Love of Chaitanya Mahaprabhu couldn't have been his vibrant experience without his inner self-content of desirelessness. It is only when we find ourselves self-contented, serene and cheerful in the inward being that these three truths of the Divine experience will be proven in veritable realization. And you will find yourself contented in your inward being when you are free from thralldom of world. 

        You will be freed of subjection to the world only when you get rid of evil and eschew the fruit of doing good and being proud of it. This, in reality, is the sequence of Sadhana of whole of life submitted to your service.

        Now think over the issue of your willingness for riddance from evil and your inability to be freed of it. Or that you want to give up the fruit and pride of beneficence but are unable to do so. That is to say, you are unable to act in accordance with wisdom or inner light of discrimination. What should follow from this inability ? The consequence should be that although unable to do the needful we should not be hopeless about fulfillment of this genuine demand of life.

        If we don't get listlessly hopeless and find ourselves incapable of working it out on ower own. Awakening of remorse from failure to do the prudent act and the grief triggering from it is the prayer of the theist, this compunction is the ascending endeavor of the spiritual seeker and this suffering of the materialist is his flowering into magnanimity and compassion. What sorrow of compunction ? It is the anguish of failure to attain the goal of life, the sorrow caused by realizing one's want of energy, ardor and will-power that must be awakened.

-(Remaining in the next blog) From the book 'Ascent Triconfluent', (Page No. 20-21)